Isu Kartika, Aspek pemahaman Islam perlu dititikberatkan – HELWANI PPI

Isu Kartika telah dipolemikkan oleh pelbagai pihak sehingga menimbulkan kontroversi hebat mengenainya. Lebih-lebih lagi, perkara yang dipolemikkan ialah berkaitan dengan hukum syarie. Kartika atau nama penuhnya Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32 telah diputuskan oleh mahkamah syariah Pahang sebagai bersalah atas kesalahan meminum arak di sebuah hotel di Cherating, Pahang.

Kartika didenda RM5,000 dan enam sebatan selepas mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai lepas kerana meminum arak di pusat hiburan di Cherating, pada 11 Julai tahun lepas.

Sungguhpun begitu hukuman tersebut dikatakan akan disemak semula oleh pihak Mahkamah Syariah Pahang, setelah Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan Datuk Abdul Rahman Yunus mengarahkan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) supaya menangguhkan hukuman sebat ke atas Kartika sempena menghormati kemuliaan Ramadan. Hal ini berlaku atas desakan dan tekanan yang diterima daripada pelbagai pihak. Mari kita ambil tahu beberapa respon mengenai isu Kartika ini.

  1. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menjelaskan hukuman sebat keatas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32 kerana minum arak ditangguhkan bukan kerana susah untuk mendapatkan jurusebat dan bukan kerana ia tidak boleh lakukan tetapi ini adalah kes pertama yang dihadapi. Menurutnya kerana itu Jabatan Penjara perlulah bersiap sedia dengan segala keperluan terlebih dahulu kerana mata dunia menumpukan perhatian pada kes ini. “Tetapi jika Kartika tetap tidak mahu membuat rayuan bagi menggelakkan hukuman sebat berkenaan, maka pihak penjara perlu bersiap sedia dari sekarang untuk menjalankan hukuman tersebut selepas berakhirnya Ramadan” katanya
  2. Norhayati Kaprawi, seorang  aktivis wanita Muslim. Pernah bertugas sebagai pengurus program Sisters in Islam (SIS) selama empat tahun dan aktif bersama Inisiatif Pencalonan Wanita (WCI). Antara tulisan beliau yang dimuatkan dalam laman web http://www.malaysiakini.com, “Akan tetapi, cara mahkamah syariah di Malaysia menangani kes Kartika Sari Dewi Shukarno (foto) tidak mencerminkan Islam yang kita impikan itu. Tambah malang lagi apabila ada orang Islam dan pemimpin-pemimpin yang mengaku memperjuangkan Islam bersorak gembira dengan hukuman keras yang dijatuhkan terhadap model sambilan itu. Selama ini, ulama dan pemimpin Islam begitu petah dan rancak sekali bila berbicara tentang keadilan dalam Islam. Namun, apabila timbul masalah sebenar dalam masyarakat, nampaknya ramai yang kelam-kabut dan teraba-raba mencari sinar keadilan itu. Kelihatan sukar sekali mereka menterjemahkan konsep adil itu dalam menangani realiti kehidupan masyarakat. Sesungguhnya, ini adalah kesalahan pertama Kartika dan beliau telah pun mengaku bersalah. Maka, mengapa dia dikenakan hukuman maksimum?” Adakah lebih berat sesuatu hukuman itu, maka semakin Islamlah ia? Bandingkan kesalahan Kartika yang tidak memudaratkan sesiapa pun dengan kesalahan mat-mat rempit dan peragut-peragut yang menjejaskan keselamatan orang ramai dan telah menyebabkan kematian.
  3. Dalam temubual Akhbar Sinar dengan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, “Hudud adalah hukum yang ada dalam dalam al-Quran dan al-Sunnah, tiada siapa berhak mempertikaikannya. Namun sebelum dilaksanakan, ada banyak persoalan yang perlu ditangani. Bukan soal setuju atau tidak, soalannya sejauh manakah jika hukuman ini dilaksanak an ia mencapai maksud dan tujuan hukuman tersebut. Tujuan hukuman untuk melaksanakan keadilan dan memberikan pengajaran sesuai dengan ajaran Islam. Hukuman mestilah memberikan natijah yang baik kepada Islam dan mampu menaikkan imej Islam serta memberikan nilai yang positif kepada masyarakat termasuk diri yang dihukum. Jika ia memberikan kesan yang negatif, maka maksud hukuman itu akan tersasar”. Tambah beliau lagi, “Saya setuju, bahkan menyokong segala hasrat untuk menguatkuasakan undang-undang syariah, tetapi hendaklah secara menyeluruh dan memberikan impak yang positif kepada Islam. Suasana semasa dan mentaliti masyarakat hari ini hendaklah diambil kira. Isu Kartika baik sebagai s atu usaha. Apatah lagi Kartika sendiri bersetuju dan rela. Namun, suasana semasa kurang berpihak kepada Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan. Bukan kesalahan pihak mahkamah, tetapi nilai agama dan pemikiran masyarakat yang bermasalah”.

Nadhira

Berdasarkan kepada lontaran-lontaran pendapat daripada beberapa pihak dia atas, kesimpulan yang boleh dibuat ialah betapa lemahnya kefahaman mengenai Islam dalam kalangan umat Islam. Islam yang diturunkan oleh Allah kepada umat manusia adalah sebagai cara hidup. Diturunkan bersama-samanya ialah syariat Allah. Perkara-perkara yang terdapat dalam syariat seperti aspek ibadah, akhlak, munakahat(kekeluarga), muamalat(urusan jual beli), faraid(pembahagian harta) dan jenayat(undang-undang).

Adalah menjadi kemestian untuk melaksanakan syariat Allah dalam kehidupan secara keseluruhan, tidak boleh diambil secara separuh-separuh. Kerana setiap perkara yang terkandung dalam syariat itu ada maqasid syariah tersendiri. Maqasid syariah bermaksud kehendak syariat, iaitu matlamat-matlamat yang ingin dicapai oleh syariat demi kepentingan umat manusia. Perlu diketahui juga bahawa segala hukum hakam yang terkandung di dalam AL-Quran diturunkan untuk digunapakai dalam urusan pentadbiran kehidupan manusia dan menjaga kemaslahatan(kepentingan).

Walaupun pelaksanaan hukuman sebat akan dikaji semula, bukanlah bermaksud keputusan yang telah diambil oleh pihak mahkamah syariah sebelum ini adalah salah. Keputusan yang dibuat adalah berdasarkan kepada ilmu yang mereka miliki, bersumberkan kepada Al-Quran dan sunnah. Perlu diketahui bahawa Al-Quran itu datangnya dari Allah subhanaallah taala. Sebagai hamba Allah, kita perlu tunduk kepada segala perkara yang telah ditetapkan oleh Allah. Saya mewakili biro Hal Ehwal Wanita (HELWANI) menyeru kepada pihak yang berkenaan supaya memperdalami kefahaman mengenai maqasid (kehendak) bagi hukuman yang telah ditetapkan pada kesalahan tertentu. Umpamanya minum arak dan mencuri. Serta kaji semula mengenai sirah nabi dan para sahabat yang berkaitan dengan pelaksanaan hukum jenayat Islam.

Adakah hukuman yang digariskan Islam zalim? Bandingkan keadaan di ‘zaman kemuncak Islam’ dengan zaman kita sekarang. Semua jenis jenayah pada zaman emas tersebut teramatlah sedikit jika dibandingkan pada zaman sekarang. Zaman sekarang semua jenis jenayah berleluasa sehinggakan ianya berlaku di depan mata hampir setiap saat.

Sekali lagi, pihak HELWANI ingin menekankan supaya setiap manusia yang mengaku dirinya Muslim supaya mendalami ilmu Islam terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu tanggapan. Amal tanpa ilmu ibarat melakukan sesuatu perbuatan itu secara sia-sia. Pihak HELWANI yakin hanya Islam satu-satunya jalan penyelesaian kepada segala permasalahan umat manusia yang berlaku kini.

Nadhira Bte Mat Nashim

Pengerusi

Biro Hal Ehwal Wanita (HELWANI),

Persatuan Pengajian Islam ,

UNITEN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: