Say NO to Valentine’s Day!

‘Valentine’….tentunya sudah tak asing lagi dengan nama ini, apalagi kaum muda-mudi yang suka merayakannya tidak kira yang tinggal di kota-kota besar hingga ke pelosok desa, sampai anak bau kencur pun tahu apa itu Valentine.

Tapi tahukah apa erti disebalik nama itu dan apa bahaya bagi umat Muslim akibat ikut merayakan kebudayaan atau perayaan hasil pengaruh dari negara kaum kafir ini? Mari kita semak penjelasannya di bawah ini :

1. Valentine diambil dari perayaan Lipercalia romawi kuno, persembahan untuk dewi cinta dengan diundinya pasangan laki-laki dan perempuan untuk bersenang-senang lalu mohon perlindungan pada dewa lupercalia dengan mencambuk binatang dan para wanita agar cepat hamil. Bagi yang suka merayakan hari Valentine jangan hairan kalau sesama pasangan selalu saling menyakiti dan wanitanya hamil tanpa dirancang. Na’udzu BILLAAHI mindzaliik.

2. Kristian katolik roma meng’adapt’ upacara ini dengan nuansa kristiani menjadi perayaan gereja dengan nama ‘ saint valentine’s day ‘, demi menghormati St. Valentine yang mati pada 14 Februari kerana menolak menyembah tuhan orang romawi. Dan hanya mengakui tuhannya adalah Isa Almasih.. Umat muslim yang suka merayakan hari Valentine bererti anda sama-sama ikut mengenang St.valenine yang rela mati kerana mempertahankan keyakinannya dengan mengakui bahawa Isa Almasih (Jesus) itu tuhan… Na’udzu BILLAAHI mindzaaliik.. Segeralah bertaubat dan kembali ke ajaran Islam yang benar.

3. Valentine juga berasal dari bahasa latin yang bererti ‘ Yang Maha Kuat dan Yang Maha Kuasa ‘. Gelaran ini ditujukan kepada Nimrod dan Lupercus, tuhan orang Romawi. Maka jika kita meminta orang menjadi ‘to be my valentine’ bererti kita memintanya menjadi ‘saingan’ ALLAH SWT ‘Maha Kuat dan Maha Kuasa’ yang Esa dan Sebenar-benarnya.. Yang bererti kita telah berbuat ‘Syirik’ dan ia termasuk dalam dosa besar. Na’udzu BILLAAHI mindzaaliik.

4. Cupid (the Desire), si bayi bersayap dengan panah yang sering jadi ikon di hari Valentine adalah Putera ‘Nimrod’ (the Hunter) Dewa Matahari. Dikenali sebagai tuhan cinta kerana ia rupawan sehingga diburu wanita bahkan berzina dengan ibunya sendiri! Tidak hairan semakin hebat ‘Valentine’ diagungkan maka makin banyak ‘i-n-ce-st (hubungan kelamin sedarah) terjadi… Naudzu BILLAAHI Mindzaaliik.

Kalau sudah begitu jelas bahayanya, masihkah kamu sebagai umat Muslim akan ikut merayakan…?

‘SAY NO TO VALENTINE’S DAY!’…

Dan marilah kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya.


Ahmad Syahir Bin Mohamad,

Lajnah Tarbiyyah dan Kepimpinan,

PPI UNITEN sesi 2009/10.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s